2016-09-20
19 вересня 2016 року на базі КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» відбувся тренінг для вчителів-дефектологів спеціальних навчальних закладів, шкіл-інтернатів та тих, які працюють в умовах інклюзивного та інтегрованого навчання з проблеми «Науково-методичне забезпечення корекційної складової навчально-виховного процесу та формування готовності батьків до виховання дітей з особливими освітніми потребами» (куратор - Червонець І.В., науковий керівник - Павлюх В.В.).
У роботі тренінгу взяли участь 19 вчителів з районів і міст області.
Під час роботи тренінгу були розкриті такі проблеми:
• Реалізація державної політики в галузі інклюзивної освіти (Червонець І.В., завідувач науково-методичної лабораторії з інклюзивного та інтегрованого навчання);
• Розвиток навичок продуктивної комунікації в умовах інклюзії (Молчанова О.М., старший викладач кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти, кандидат психологічних наук);
• Формування готовності батьків до виховання дітей з особливими освітніми потребами (Павлюх В.В., старший викладач кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти);
В ході роботи круглого столу з проблеми «Організація корекційно-розвиткової роботи для учнів з порушеннями психофізичного розвитку умовах інклюзивного навчання та спеціального навчального закладу» (Павлюх В.В., Червонець І.В.) вироблено наступні методичні рекомендації для педагогічних працівників, які навчають дітей з особливими освітніми потребами.
Загальні рекомендації щодо роботи з дітьми, які мають відповідні порушення психофізичного розвитку
Сьогодні загальноосвітній навчальний заклад має бути готовим для спільного навчання здорових дітей та їхніх однолітків з різними типами дизонтегенезу.
Особливої актуальності набуває організація сучасного системного психолого-педагогічного супроводу учнів з порушеннями розвитку.
Для цього в освітньому середовищі необхідно створити не тільки спеціальні умови, а й організувати відповідну корекційну роботу.
Основні принципи корекційно-педагогічної роботи:
• системності корекційних, профілактичних та розвиваючих задач;
• єдності діагностики та корекції розвитку;
• взаємозв’язку та компенсації;
• комплексності методів клініко-психолого-педагогічного впливу;
• урахування вікових та індивідуальних особливостей розвитку;
• особистісно-орієнтованого та діяльнісного підходу в системі корекційно-педагогічної роботи;
• індивідуального та диференційованого підходу в умовах колективного навчання.
Роль вчителя-дефектолога (корекційного педагога) в загальноосвітньому навчальному закладі
Допомогти вчителю загальноосвітньої школи:
• надати об’єктивну психолого-педагогічну характеристику дитини з особливими освітніми потребами, ознайомити з медичними та психолого-педагогічними картками;
• спільно скласти календарно-тематичний та індивідуальний навчальний плани роботи;
• внести зміни до програми загальноосвітніх предметів та провести їх коригування, а саме:
- ввести пропедевтичні розділи з метою підготовки дітей для сприйняття матеріалу;
- передбачити корекційну складову в навчальному плані (корекційно-розвиткові заняття):
• з орієнтування в просторі та розвитку мобільності (для дітей із порушеннями зору);
• заняття з розвитку залишкового слуху та усного мовлення (для дітей з порушеннями слуху);
• заняття з соціально-побутової орієнтації (для дітей з розумовою відсталістю);
• заняття з розвитку мовлення (для дітей з тяжкими порушеннями мовлення) тощо;
• бути (тимчасово) присутнім на уроках з метою кращого задоволення освітніх потреб дітей;
• надати методичні рекомендації з виготовлення та використання наочності й дидактичного матеріалу з метою активізації збережених аналізаторів;
• навчити використовувати спеціальні технічні засоби навчання для корекції і компенсації недоліків розвитку дітей:
- звукопідсилювальну апаратуру індивідуального та колективного використання (під час навчання дітей із порушеннями слуху);
- лупи, окуляри, монокуляри, бінокуляри (для дітей із порушеннями зору);
- статистичні екранні посібники (схеми, малюнки, креслення) з метою активізації сприйняття дітьми навчального матеріалу;
- комп’ютерні технології для ефективного розвитку мовлення, навичок читання, письма, математики, психолого-педагогічного тестування дитини на початку та на кінець навчального року;
- проводити моніторинг розвитку дитини;
- співпрацювати з батьками, вчителями, фахівцями під час оцінювання навчальних досягнень дитини;
- приймати активну участь у прогнозуванні подальшого шляху навчання учня;
організувати короткочасні курси (спецсемінар) в закладі освіти з метою ознайомлення всіх педагогів зі спеціальними формами та методами спеціальної освіти, компенсації і корекції.